piątek, 22 lipca 2011

Legendarne festiwale rockowe, Część 3 - Miami Pop Festival.

Miami Pop Festival był ogromnym sukcesem organizacyjnym i programowym, co uczyniło go pierwszym znaczącym i ważnym festiwalem muzyki pop na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych i pierwszym udanym festiwalem pop od legendarnego już Monterey Pop Festival w czerwcu 1967 r. Został szczególnie zapamiętany jako pierwszy premierowy produkt Michaela Langa (późniejszego producenta i promotora Woodstock) oraz z występu w maju Jimiego Hendrixa, niewątpliwie już największej gwiazdy w tamtych czasie. Wiele ikon Woodstock ma swoje korzenie w Miami Pop Festival. Można również bezpiecznie założyć, że nie byłoby Woodstock bez festiwalu, w którym Michael Lang dał się poznać.
Miami Pop Festival to nazwa dwóch różnych festiwali muzycznych, które miały miejsce w 1968 roku w Gulfstream Park, na torze wyścigów konnych w Hallandale na Florydzie (obecnie to miejsce  nosi nazwę Hallandale Beach), na północ od Miami.
Pierwsza impreza Miami Pop odbyła się 18-19 maja 1968 roku. Szacuje się, że...
ok. 50 tysięcy osób wzięło udział w tym koncercie. Cena biletu wstępu wynosiła 5 dol.
Główną atrakcją sobotnich występów byli między innymi The Jimi Hendrix Experience, The Mothers of Invention z Frankiem Zappą, Steppenwolf, Chuck Berry, Pacific Gas and Electric, Three Dog Night oraz Crazy World of Arthur Brown.
Festiwal otwierała w sobotę mało znana grupa o nazwie The Package, natomiast  aktem zamykającym na tej samej scenie był Jimi Hendrix, który otoczony przez swoich zagorzałych fanów cieszył się niesamowitą popularnością. Choć jego występ nie należał do najbardziej zapamiętanych w jego karierze to Miami Pop jest postrzegany przez fanów jako jeden z jego najlepszych. Piosenka "Rainy Day, Dream Away" była napisana w odpowiedzi na odwołanie niedzielnego festiwalu z powodu deszczu. Na festiwalu Hendrix zagrał "Fire”, “Foxy Lady", "Getting my heart back together” i "Purple Haze". W trakcie występu, co zaczynało być już nieodłącznym elementem jego show, podpalił gitarę Fender Stratocaster, którą później podarował Frankowi Zappie a ten z kolei nagrał na niej w 1976 roku album „Zoot Allures”.

Jimi Hendrix
Drugi Miami Pop Festival odbył się 28-30 grudnia 1968 r. również w Gulfstream Park w trzy piękne zimowe dni. W wydarzeniu tym wzięło udział ok. 100 tysięcy ludzi. Tym razem producentem był Tom Rounds, wcześniej znany z organizacji festiwalu Fantasy Fair and Magic Mountain Music Festival na Mount Tamalpais w Marin County w Kalifornii.
Miami Pop II podkreślił, lżejszy styl muzyki "Top 40". Pomimo że brakowało wielu gwiazd  to festiwal ten był jednym z pierwszych wydarzeń tego typu które z powodzeniem prezentowało muzykę pop w pełnym przekroju, oferując blues, zuchwały funk z San Francisco, rockabilly, gospel, porywający rhythm and blues, folk, jazz, top 40 pop, rock latin, muzykę hillbilly i oczywiście  stały w tym składzie rock and roll. Pośród dźwięków płynących ze sceny można było usłyszeć między innymi z dużym wdziękiem grającą na banjo grupę Flatt and Scruggs, o wielorakiej strukturze dźwięki grupy Grateful Dead, chicagowski blues Paul Butterfield i James Cotton Blues Band, jazz w wykonaniu Charles Lloyd Quintet i hard rock grupy Steppenwolf i to wszystko na jednym koncercie!.
Cena biletu wynosiła tylko 7 dol. przez dziesięć kolejnych godzin rozrywki każdego dnia.
Program, który składał się z 35 wykonawców łącznie dał 42 występy na dwóch scenach w ciągu trzech dni. Koncerty były rozłożone w zestawach po 45 minut każdy z 15 minutowym pokryciem, umożliwiając  w miarę możliwości zobaczenie każdemu z uczestników jak największej liczby występów albo pozostanie w jednym miejscu, tym którym program na danej scenie najbardziej odpowiadał.
Teren festiwalu składał się z dwóch obszarów występów, jeden frontem do Gulf Stream, były to trybuny toru wyścigowego, drugi znajdował się na dużej łące wysadzanej drzewami, gdzie było kilka akrów wolnej przestrzeni. Pomiędzy tymi dwiema scenami znajdowały się wystawy sztuki i rzemiosła, ogromne rzeźby pop art, punkty z jedzeniem i piciem oraz dwa żywe, malowane indyjskie słonie, które przyglądały się z wrodzoną ociężałością temu wydarzeniu.
Szczególnie satysfakcjonujące wrażenie pozostawiła po sobie eklektyczna grupa Three Dog Night (również grali w maju) tworząca covery mniej znanych innych artystów pop, a także Pacific Gas and Electric porywający zespół grający blues-rock z elementami gospel, dość mało jeszcze znany zespół choć mający już swoją premierę na pierwszym majowym Miami Pop Festival. Ta dwójka zespołów oraz Sweetwater, amerykańska grupa rock and rollowa, powstała w 1968 roku w Los Angeles, były jednymi z najlepszych utalentowanych grup a jednocześnie najbardziej niedocenianymi w kraju. Festiwal był doskonałym miejscem na odkrywanie czy też powtórne odkrycie świeżych  dźwięków w zatęchłej szafie muzyki rockowej.
Chuck Berry wykonywał w porządku chronologicznym zbiór swoich starych hitów, które miały już własne miejsce w historii.


The Mothers of Invention z Frankiem Zappą.
Marvin Gaye, Junior Walker and The All Stars oraz Sweet Inspirations muzycznie znajdowali się głęboko w bogatych korzeniach czarnej rhythm and blues, tworząc utwory oparte o rock and rolla. Richie Havens był również wyjątkowy. Wielką Brytanię reprezentował Procol Harum. Country Joe and the Fish wystąpili z Jackiem Casady, będącym na urlopie gitarzystą Jefferson Airplane.
Rozczarowała natomiast grupa Steppenwolf grająca na jednym z niedzielnym nocnych występów zamknięcia. Zespół był jednym z największych zaplanowanych gwiazd festiwalu a jednocześnie zaprezentował najgorszy spektakl. Podobnie zresztą mająca swoje bluesowe korzenie angielska grupa Fleetwood Mac, której członkom z dużym trudem przychodziło znalezienie na scenie wspólnego języka muzycznego. Folkowy duet Ian and Silvia na ich pierwszym festiwalu muzyki pop także zaprezentowali dość powściągliwy repertuar.
Jose Feliciano pojawił się dwa razy. Joni Mitchell zamknęła swój występ śpiewając utwór Dino Valentiego (Cheta Powersa) "Get Together"(znany też pod tytułem "Let`s Get Together"), a towarzyszyli jej  Richie Havens i Graham Nash.
Warto jeszcze dodać jako ciekawostkę że wielu z tych muzyków oddano jako superbohaterów w pamiątkowym komiksie dystrybuowanym na festiwalu.


Miami Pop Festival stał się pomnikiem kultury pop i doskonałym wzorem dla przyszłych tego typu imprez. Większość wspomnień z festiwalu dotyczy właśnie dobrej organizacji, spokojnego przebiegu, bez przedawkowań narkotyków. Nosił on w sobie znamiona szczególnej równowagi pomiędzy pokorą a ekstrawagancją, początkowo sceptycznej a później zachwyconej publiczności. I ci właśnie fani popu byli przez następne półtora roku świadkami źle wyprodukowanych i kosztownych festiwali pop, które w przeważającej  większości nie zdały egzaminu.
Po tym wszystkim, Nowy Rok przyniósł niestety zawiedzione nadzieje.

Lista wykonawców biorących udział w festiwalu, łącznie z odwołanymi:


18-19 maj 1968 
 
  • The Package                                                                 
  • Steppenwolf
  • The Mothers of Invention
  • Blue Cheer
  • Crazy World of Arthur Brown
  • Chuck Berry
  • The Image Blues
  • Pacific Gas and Electric
  • Three Dog Night
  • The Jimi Hendrix Experience 
  • John Lee Hooker

28-29-30 grudnia 1968  
   
  • Procol Harum,
  • The Turtles,
  • The Grass Roots
  • Three Dog Night,
  • Jose Feliciano,
  • The Blues Image
  • The Box Tops
  • Paul Butterfield Blues Band,
  • Hugh Masekela,
  • Pacific Gas and Electric,
  • Fleetwood Mac,
  • Richie Havens,
  • The Sweet Inspirations,
  • Joni Mitchell,          
  • Jr. Walker & The All Stars,
  • The Infinite McCoys,
  • Sweetwater,
  • The James Cotton Blues Band,
  • Canned Heat,
  • The Charles Lloyd Quartet,
  • Booker T. & the M.G.'s,
  • Ian & Sylvia,
  • Country Joe and The Fish,
  • Buffy St. Marie,
  • Steppenwolf,
  • The Amboy Dukes  
  • Iron Butterfly
  • Chuck Berry
  • Flatt and Scruggs
  • Grateful Dead
  • Marvin Gaye 
  • The Joe Tex Revue
  • John Mayall`s Bluesbreakers
  • Dino Valenti
  • H.P. Lovecraft













Bibliografia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Miami_Pop_Festival
http://limestonelounge.yuku.com/forum/viewtopic/id/562#.TimlbmG1xOh
http://www.thestripproject.com/Hippies_Stories/Entries/2007/8/21_Miami_Pop_-_1969_Experience.html
http://www.oldrockphoto.com/miamipop.html
http://www.zappa.com/messageboard/viewtopic.php?f=6&t=16996

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz