Denver Pop Festival odbył się w czasie narastającej fali niezadowolenia jaka ogarniała Amerykę. Fala rozruchów wywołanych przez młodych ludzi w Ameryce, powszechne korzystanie z LSD, wzrost popularności muzyki rockowej i antywojennych nastrojów rozbił się nad Denver tak jak nad resztą całego narodu amerykańskiego. W dniach 29-30 maja, na miesiąc przed festiwalem, członkowie stowarzyszenia "Duchownych i Świeckich w trosce o Wietnam" zebrali się w centrum Denver na schodach Federalnego Domu Celnego i spędzili tam dziewiętnaście godzin czytając nazwy 33.000 Amerykanów którzy zginęli do tej pory na wojnie w Wietnamie. Wydarzenia, które wydarzyły się na "Denver Pop Festival" nie można oddzielić od tego kontekstu i od wydarzeń które w tym czasie ogarniały Amerykę.
Ten festiwal przeszedł do historii jako jeden z najbardziej brutalnych i pierwszych tego typu wydarzeń które zapoczątkowały taką serię. Czyżby walne bitwy pomiędzy policją a „długowłosymi” miały stać się normą? Przykro opisywać wydarzenie muzyczne...
które zamiast stać się świętem muzycznym zostało zapamiętane i przyćmione przez zamieszki. Nie chciałbym koncentrować się na wydarzeniach politycznych, czy walkach sił policyjnych z uczestnikami a bardziej skoncentrować się na aspektach artystycznych, niestety jednak kilku faktów nie można pominąć.
które zamiast stać się świętem muzycznym zostało zapamiętane i przyćmione przez zamieszki. Nie chciałbym koncentrować się na wydarzeniach politycznych, czy walkach sił policyjnych z uczestnikami a bardziej skoncentrować się na aspektach artystycznych, niestety jednak kilku faktów nie można pominąć.
Denver Pop Festival odbył się w dniach 27-28-29 czerwca 1969 roku. Wydarzenie to zorganizowano na stadionie miejskim Mile High Stadium a głównym pomysłodawcą i promotorem był Barry Fey. Festiwal ten był w dużej mierze w cieniu Woodstock który odbył się dwa miesiące później. Oczekiwania dotyczącego festiwalu były duże i miał on także pełne poparcie lokalnych władz miasta. Sam fakt że był on powszechnie nazywany "First Annual" (pierwszym tegorocznym festiwalem) Pop Festival dodatkowo mobilizowało osoby odpowiedzialne za organizację.
Urzędnicy z Denver rzeczywiście współpracowali w niezwykłym stopniu z Barrym Feyem w przygotowaniach do zbliżającego się trzydniowego festiwalu, na który przewidywano duży napływ młodych ludzi z poza miasta. Miasto przewidziało campingi w West Sixth Avenue i Federal Boulevard, w pobliżu stacji metra. Koalicja miast zorganizowała ciężarówki z wodą i toalety przenośne. Z campingu nawet został zorganizowany transport na miejsce festiwalu w centrum miasta przy Mile High Stadium.
W szczytowym momencie festiwalu szacuje się że wzięło udział około 50.000 uczestników.
Ceny biletów wynosiły odpowiednio 6 dolarów za dzień lub 15 dolarów na wszystkie trzy dni (piątek, sobota, niedziela). W niedzielę wszystkie możliwe bilety zostały sprzedane.
![]() |
Jimi Hendrix |
Na trzydniowym festiwalu przewidziano występ około 15 wykonawców. Jimi Hendrix to oczywiście największa gwiazda. Wystąpił on w trzecim, ostatnim dniu festiwalu. Przewidziano również koncerty Creedence Clearwater Revival, Three Dog Night, Joe Cocker, Poco, Iron Butterfly, Willie Mae, "Big Mama" Thornton, Taj Mahal, Johnny Winter i The Mothers Of Invention. Zaplanowano również występ lokalnego blues-rockowego zespołu Zephyr z młodym gitarzystą Tommy Bolinem, grającym później w takich kapelach jak The James Gang oraz Deep Purple.
„Big Mama” Thornton, amerykańska wokalistka i kompozytorka bluesowa otworzyła koncert w piątek wieczorem, następnie grali The Flock, chicagowska jazz-rockowa grupa w składzie z wirtuozem elektrycznych skrzypiec Jerrym Goodmanem, znanym nam później z gry w Mahavishnu Orchestra. Następnie wystąpili Three Dog Night, Frank Zappa and the Mothers of Invention i Iron Butterfly.
Przez większą część festiwalu zbierał się dość liczny tłum ludzi poza bramami wejściowymi na stadion, protestujących przeciwko konieczności płacenia.
Wszystko zmieniło się jednak w sobotę wieczorem. Koncert miał się rozpocząć o 18:30. Fanów z biletami wpuszczono o 17.30. Tłum protestantów bez biletów zgromadzony pod stadionem zaczął napierać na bramę wejściową, przyjechały dodatkowe siły policji, to jednak tylko wywołało dodatkową agresję, leciał grad butelek i kamieni. Niektórym udało się sforsować zabezpieczenia i dostali się na stadion.
Wszystko zmieniło się jednak w sobotę wieczorem. Koncert miał się rozpocząć o 18:30. Fanów z biletami wpuszczono o 17.30. Tłum protestantów bez biletów zgromadzony pod stadionem zaczął napierać na bramę wejściową, przyjechały dodatkowe siły policji, to jednak tylko wywołało dodatkową agresję, leciał grad butelek i kamieni. Niektórym udało się sforsować zabezpieczenia i dostali się na stadion.
Kiedy jeden z policjantów został trafiony butelką użyto gazu łzawiącego który skierowano w tłum, jednak pojemniki zostały z powrotem odrzucone. Cała historia tak niestety nieszczęśliwie się ułożyła że wiatr skierował owe opary gazu do wnętrza stadionu, wywołując tym samy duże zamieszanie wśród widzów którzy byli właśnie w czasie oglądania występu Johnny Wintera. Wszystko to wywołało panikę i Barry Fey pod naciskiem szefa Policji w Denver zdecydował się otworzyć bramy stadionu.
Barry nie był zadowolony z biegu wydarzeń, mając uzasadnione pretensje do policji która nie utrzymała kontroli na tymi wydarzeniami. Teraz ten precedens mógł się powtórzyć w niedzielę wieczór, brak zdecydowanych działań spowodował że tłum ludzi gromadzących się pod bramą mógł czuć się stroną wygraną w tych zamieszkach i następnego dnia również wysuwać żądania, aby wejście było za darmo.
![]() |
Zephyr |
Tym razem policja, czując się poniżona przez grupę studentów i długowłosych maniaków poprzedniej nocy, była zdeterminowana i odwet wisiał w powietrzu. Policja z psami otoczyły stadion, został zwerbowany dodatkowy pluton policjantów i dodatkowy specjalistyczny sprzęt z pompami gazu łzawiącego, czyli nawiasem mówiąc wszystko to co jest potrzebne do dobrej nocnej zabawy z rock and rollem , eh brak słów!!!
To jednak dodatkowo prowokowało zgromadzony tłum, rzucano czymkolwiek, kto co miał pod ręką. Odbyła się walna bitwa, było sporo aresztowanych. Jak zwykle w takich sytuacjach pada pytanie o to kto był winny tym zamieszkom? Przemoc szerzy się na wszystkie strony. Oczywiście nie było łatwo odpowiedzieć na to pytanie, z pewnością wina leżała po obu stronach.
To jednak dodatkowo prowokowało zgromadzony tłum, rzucano czymkolwiek, kto co miał pod ręką. Odbyła się walna bitwa, było sporo aresztowanych. Jak zwykle w takich sytuacjach pada pytanie o to kto był winny tym zamieszkom? Przemoc szerzy się na wszystkie strony. Oczywiście nie było łatwo odpowiedzieć na to pytanie, z pewnością wina leżała po obu stronach.
Wydaje się, że przemoc była częściowo spowodowana przez nawoływania radykalnych działaczy wśród których znajdował się Amerykański Front Wyzwolenia, kolektyw młodych socjalistów, radykalnego duchowieństwa, studentów z hasłami społeczeństwa demokratycznego i antywojennych demonstrantów którzy dostali zezwolenie od władz Denver na serię protestów i demonstracji w City Park które zakończone zostały czwartego lipca przemarszem przez centrum miasta.
Przywódcy Amerykańskiego Frontu Wyzwolenia chcieli włączyć widzów do swoich szeregów. Jest to zapewne jeden z pierwszych przypadków upolitycznienia wydarzenia kulturalnego.
Przywódcy Amerykańskiego Frontu Wyzwolenia chcieli włączyć widzów do swoich szeregów. Jest to zapewne jeden z pierwszych przypadków upolitycznienia wydarzenia kulturalnego.
Cały festiwal był katastrofą i władze miasta zdawały sobie z tego sprawę. Padały hasła zaniechania w przyszłości organizacji tego typu wydarzeń na stadionach, argumentując to ostatnimi wydarzeniami oraz trudnościami w kontrolowaniu przebiegu wydarzeń na tego typu obiektach.
Jednak pomysł organizowania festiwali na stadionach na szczęście nie umarł i odrodził się w latach 70-tych, rozrastając się do większych rozmiarów. Policja jednak oraz wszelkie siły bezpieczeństwa były już bardziej wyczulone i bardziej ukierunkowane pod kątem sposobu kontroli tego typu imprez.

Pomimo że na festiwalu grał Jimi Hendrix jako największa gwiazda, jest też również dostępny bardzo dobry bootleg z tego występu, tym bardziej wartościowy że jest to ostatni występ zespołu The Jimi Hendrix Experience (został rozwiązany po występie w Denver, choć w 1970 roku nastąpiła kilkumiesięczna reaktywacja zespołu, zmienił się basista, Noela Reddinga zastąpił Billy Cox), to muzyka ta z pewnością musiała być trudna do słuchania, no bo przecież jaka z tego przyjemność, kiedy oczy wielu ludzi były atakowane strumieniami gazu łzawiącego!

Lista wykonawców:
27 czerwca
- Big Mama Thornton
- The Flock
- Three Dog Night
- Frank Zappa and the Mothers of Invention
- Hungry Freaks Daddy
- Downtown Talent Scout (long version, called "The Heat's Out Every Night")
- The String Quartet
- Some Ballet Music
- Zappa conducts the audience
- Iron Butterfly
28 czerwca
- Aeorta
- Zephyr (with Tommy Bolin)
- Poco
- Johnny Winter
- Rollin' & Tumblin'
- Help Me
- Leland Mississippi
- Going Down Slow
- Mean Town Blues
- I'm Not Sure
- It's My Own Fault
- Tim Buckley
- Dolphins
- Gypsy Woman
- Buzzin' Fly
- The Train
- Creedence Clearwater Revival
29 czerwca
- Aum
- Zephyr
- Rev. Cleophus Robinson
- Joe Cocker
- Three Dog Night
- The Jimi Hendrix Experience (ostatni występ)
- Tax Free
- Hear My Train A Comin'
- Fire
- Spanish Castle Magic
- Red House
- Foxy Lady
- Star Spangled Banner
- Purple Haze
- Voodoo Child
Bibliografia:
http://www.philbrodieband.com/muso-denver.htm
http://rocksolidmusicmag.blogspot.com/2009/06/history-of-rock-festivals.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Denver_Pop_Festival
http://www.bobwyman.com/hendrix.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz